کارتخوان

استانداردهای لازم دستگاه کارتخوان در شبکه شاپرک ایران

استانداردهای لازم دستگاه کارتخوان

از ابتدای تاریخ تا کنون همواره بشر به دنبال پیدا کردن راهی و یا ساختن ابزارهایی برای راحت‌تر کردن زندگی خود بوده است. تکنولوژی را می‌توان به عنوان یکی از بهترین‌ و محبوب‌ترین روش‌های ابداعی بشر برای ساده‌‌تر شدن کارهایش دانست. یکی از مفید‌ترین خدمات تکنولوژی در حوزه‌ی مالی بوده که توانسته با ایجاد روش‌های جدید و ساده برای پرداخت و تسویه امور مالی، تحت عنوان تجارت الکترونیک، به بشریت خدمت کند. امروزه حتی در یک فروشگاه مواد غذایی کوچک نیز برای پرداخت فاکتور خریدتان می‌توانید از کارت بانکی و دستگاه کارتخوان استفاده ‌کنید. ما قصد داریم در این مقاله به معرفی شبکه‌ی شاپرک و استانداردهای لازم دستگاه کارتخوان بپردازیم. لطفاً تا انتهای معرفی تجارت الکتریکی به وسیله‌ی کارتخوان‌ها با ما همراه باشید.

سامانه شاپرک

حتماً تا به حال برای شما نیز زیاد پیش آمده است که برای انجام بسیاری از کارهای بانکی و یا تراکنش‌های مالی از دستگاه‌های پوز و یا همان دستگاه‌های کارتخوان ‌استفاده کنید. دستگاه‌های کارتخوان برای هر تراکنش مالی که انجام می‌دهید یک قبض صادر می‌کند که روی این قبض عکس و لوگوی شبکه شاپرک درج شده است. بنابراین می‌توان اینطور نتیجه گرفن که تفاوتی نمی‌کند که شما از خدمات کدام بانک و چه دستگاه پوز یا کارتخوانی استفاده می‌کنید، همیشه می‌توانید ردپای شبکه بانکی شاپرک را در اکثر تراکنش‌های بانکی و مالی مشاهده کنید. شبکه شاپرک، در واقع یک شبکه الکترونیکی پرداخت پول است که به عنوان یک واسطه میان بانک مرکزی، شبکه‌های بانکی و شرکت‌های ارائه دهنده‌ی خدمات پرداختی به شمار می‌آید.
شبکه شاپرک با هدف مدیریت دستگاه‌های پایانه فروش، دستگاه‌های POS، و همچنین ایجاد یک رقابت درست و سالم بین بانک‌های مختلف در زمینه‌ی ارائه‌ی خدمات مالی مرتبط با این دستگاه‌های پوز و توسعه روش‌های مختلف پرداخت، ایجاد شده است.

فرآیند و چگونگی انتقال پول در شبکه شاپرک

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، شبکه شاپرک با هدف ایجاد یک سامانه نظارت بر فعالیت امور مالی بانک‌ها، با استفاده از خدمات کارتی و دستگاه‌های پوز در سال 1389 توسط شورای پول و اعتبار تصویب شد. شما می‌توانید با کشیدن کارت در انواع مختلف دستگاه‌های کارتخوان (POS)، ورود رمز کارت و یا با وارد کردن شماره کارت به درگاه‌های اینترنتی و وارد کردن رمز دوم، تاریخ انقضاء و کد اعتبار سنجی، اقدام به خرید از وب‌سایت‌های اینترنتی فروشنده کالا یا خدمات بکنید. افراد متخصص در این حوزه سوئیچ پرداخت کارت یا شبکه پرداخت کارت را به عنوان یک مکانیزم مالی تعریف می‌کنند که مؤسسات مختلف را به هم متصل می‌کنند.
نکته مهم در بررسی استانداردهای لازم دستگاه کارتخوان، برقراری ارتباط درست بین دو بانک است. به این ترتیب امکان مبادله تراکنش‌های کارت‌های پرداخت بین بانک مشتری و بانک فروشنده، ATM و دستگاه‌های پذیرش کارت را فراهم می‌کنند. توجه کنید که سوئیچ پرداخت کارت عموماً به عنوان یک مجوز مسیریابی و پیام‌های مربوط به احراز هویت بین مؤسسات شرکت‌کننده شناخته و استفاده می‌شود که می‌تواند فایل‌های تسویه را تولید و توزیع کند.

روند پرداخت‌های‎‌ الکترونیکی پیش از راه‌اندازی سامانه شاپرک

ممکن است برای شما هم این سوال پیش بیاید که قبل از تشکیل سامانه شاپرک تراکنش‌ها و پرداخت‌های مالی چگونه انجام می‌شد؟ باید بدانید که قبل از تصویب و استقرار سامانه شاپرک، ابتدا پیام تراکنش خرید از طریق دستگاه POS برای PSP صادر می‌شد. سپس PSP پیام تراکنش خرید را به شبکه یا سوئیچ بانکی ارسال می‌کرد. در ادامه پیام تراکنش از شبکه بانک برای شبکه شتاب، مخفف عبارت شبکه بانکداری الکترونیک فراگیر، ارسال می‌شد. در نهایت در صورت تأیید شبکه شتاب، پیام تأیید برای بانک مورد نظر ارسال می‌شد و شبکه بانک پیام تأیید را برای PSP می‌فرستاد و PSP هم برای POS تأیید را ارسال می‌کرد تا در نهایت رسید خارج شده از POS اعلام می‌کرد که تراکنش با موفقیت انجام شده است.

روند پرداخت الکترونیکی پس از راه‌اندازی شبکه شاپرک

بانک مرکزی نیز با هدف انجام وظایف حاکمیتی و نظارتی، توسعه‌ی سیستم پرداخت الکترونیکی، جلب رضایت و اعتماد کاربران و در نهایت ارائه‌ خدمات در مقیاس انبوه و ارائه‌ی پرداخت با عملکرد عالی و پسند کاربران، بصورتی‌ که هر دو طرف راضی باشند، شبکه شاپرک را تأسیس کرد. با توجه به اینکه راه‌اندازی شبکه شاپرک در سال 1389تصویب شد، با این حال تراکنش‌های مالی در درگاه‌های اینترنتی از بهمن ماه سال 1392 توسط این شبکه آغاز به کار کرده‌اند. همانطور که اشاره کردیم سوئیچ دستگاه‌های POS به PSPها از قبل متصل بوده است.
با توجه به استانداردهای لازم دستگاه کارتخوان و همچنین راه‌اندازی شبکه شاپرک، سوئیچ PSPها به شبکه شاپرک متصل شدند و شبکه شاپرک به‌طور همزمان به سوئیچ شبکه شتاب و سامانه‌ی پایا، متصل شد. در انتها همه‌ی بانک‌ها نیز به سوئیچ شبکه شتاب متصل شدند و شبکه شاپرک از طریق اتصال به شبکه شتاب تراکنش‌های مالی را انجام می‌دهد و از طریق اتصال به سامانه‌ پایا با شرکت پذیرنده یا فروشنده تسویه خواهد کرد.

استانداردهای لازم دستگاه کارتخوان

با توجه به آنچه تاکنون در این مقاله به آن اشاره شد، می‌توان اینطور نتیجه گرفت که امروزه درصد بالایی از پرداخت‌ها در کشور به صورت الکترونیک، با دستگاه‌های کارتخوان و با کمک شاپرک انجام می‌شود. با وجود این تغییرات و تحولات گسترده‌ای که در نظام بانکی و پرداخت مالی شکل گرفته است، شبکه شاپرک با هدف نظم بخشیدن به این فعالیت‌ها و افزایش امنیت در تراکنش‌های مالی و الکترونیکی به وجود آمده است. ما قصد داریم در این قسمت به استاندارهای لازم دستگاه‌های کارتخوان و هر آنچه که لازم است در مورد آن‌ها بدانید، بپردازیم.
1. آنتن‌دهی قوی
اولین ویژگی و حتی می‌توان گفت مهم‌ترین ویژگی برای کارت‌خوان‌های سیار بحث آنتن‌دهی قوی آن‌ها است. از آن جایی که این دسته از محصولات امکان جابه‌جایی بدون محدودیت مکانی را در سرتاسر کشور دارند، پس می‌توان گفت که هرجایی که گوشی هوشمند شما آنتن دهد، شما می‌توانید بدون هیچ مشکلی از دستگاه پوز سیار خود نیز استفاده کنید.
2. شارژدهی بالا
باتری دستگاه‌های کارتخوان، عموماً بسیار کم‌مصرف محسوب می‌شوند و بسته به مدل و شرکت سازنده آن، می‌توانند تا مدت زیادی بدون نیاز به شارژ کردن، به کاربران خدمات ارائه دهند. میزان شارژدهی و ذخیره شارژ یک دستگاه POS تا حد زیادی به میزان استفاده از آن بستگی دارد، بنابراین اگر زیاد از آن استفاده کنید، طبیعتاً شارژ باتری آن نیز زودتر به پایان می‌رسد.
3. مقاومت نسبتاً خوب
سومین مورد از استانداردهای لازم دستگاه کارتخوان در مورد مقاومت و ساختار بدنه دستگاه است. از آنجایی که دستگاه‌های کارتخوان به خصوص انواع سیار آن، قابلیت حمل‌ونقل دارند، در نتیجه در برابر ضربات احتمالی نیز تا میزان قابل توجهی مقاوم شده‌اند و مقاومت نسبتاً عالی دارند. این حال ما به شما توصیه می‌کنیم که حتماً در نگهداری و مراقبت از این دستگاه‌های کارتخوان بسیار دقت کنید. زیرا برای تعمیر دستگاه کارتخوان باید هزینه‌ی نسبتاً زیادی را صرف کنید.
در ادامه به سایر مواردی که بهتر است در هنگام تهیه دستگاه‌های پوز به آن توجه کنید، اشاره خواهیم کرد.
4. اگر دائماً در حال حرکت و حمل دستگاه‌های POS هستید، وزن و سایز دستگاه پوز برای شما بسیار با اهمیت خواهد بود.
5. قابلیت اتصال به نسل چهارم اینترنت همراه (۴G) در سرعت اتصال به شبکه شاپرک و شبکه بانکی بسیار مهم است.
6. سرعت پاسخگویی به تراکنش
7. نوع پرینتر و نمایشگر دستگاه
8. وجود گارانتی معتبر کارتخوان و ارائه خدمات پس از فروش به کاربران دستگاه‌ها نیز بسیار مهم و قابل توجه است.

فرآیند و چگونگی انتقال پول در سیستم شاپرک چگونه است؟

شما می‌توانید با کشیدن کارت در انواع مختلف دستگاه‌های کارتخوان (POS)، ورود رمز کارت و یا با وارد کردن شماره کارت به درگاه‌های اینترنتی و وارد کردن رمز دوم، تاریخ انقضاء و کد اعتبار سنجی، اقدام به خرید از وب‌سایت‌های اینترنتی فروشنده کالا یا خدمات بکنید. افراد متخصص در این حوزه سوئیچ پرداخت کارت یا شبکه پرداخت کارت را به عنوان یک مکانیزم مالی تعریف می‌کنند که مؤسسات مختلف را به هم متصل می‌کنند.

استانداردهای لازم دستگاه کارتخوان چیست؟

آنتن‌دهی قوی، شارژدهی بالا، مقاومت نسبتاً خوب، وزن و سایز دستگاه پوز، اتصال به نسل چهارم اینترنت همراه، سرعت پاسخگویی به تراکنش، نوع پرینتر و نمایشگر دستگاه، یک گارانتی معتبر