مقالات کارتخوان, کارتخوان

علل خطای عدم برقراری ارتباط با سرور در کارتخوان ها چیست؟

عدم برقراری ارتباط با سرور در کارتخوان

خطای عدم برقراری ارتباط با سرور در کارتخوان

امروزه تقریبا استفاده از پول کاغذی به پایین ترین حد خود در دهه گذشته رسیده است. در سال های اخیر استفاده از کارتهای بانکی و دستگاههای کارتخوان بسیار رایج شده است و کمتر مغازهای یافت می شود که دستگا ه پوز نداشته باشد. با توجه به نیازمندی جهان امروز به این دستگاه ها، کوچک ترین اختلالی در آن ها سبب ایجاد مشکل و کسادی کار صاحبان فروشگاه ها می شود. به طور کلی خطاهای این دستگاه ها در یکی از سه دسته   کلی خطاهای ارتباطی، خطاهای معامله و خطاهای دستگاه قرار می گیرند. در این مطلب قصد داریم به بررسی کامل و جامع یکی از این اختلال ها یعنی خطای عدم برقراری ارتباط با سرور در کارتخوان  بپردازیم.
اگر شما از جمله صاحبان کسب و کار هستید، باید بدانید که بروز این خطاها اجتناب ناپذیر است و ممکن است دیر یا زود با این مشکل رو به رو شوید. پس بهتر است همین امروز اقدام به یادگیری علل و راه  حل های آن کنید تا در صورت وقوع بتوانید سریع تر و راحت تر این مشکل را حل و مدیریت کنید. پس تا پایان همراه ما باشید.

علل و راه حل های خطای عدم برقراری ارتباط با سرور در کارتخوان

خطای عدم توانایی در ارتباط گرفتن با سرور به معنای این است که دستگاه کارتخوان نمی تواند با کارساز رابطه برقرار کند و اطلاعات موردنظر را به آن برساند.
این خطا بیش تر به دلیل سیم کارت موجود در دستگاه پوز رخ می دهد. در ادامه به بررسی دلایل این مشکل می پردازیم.
سیم کارت دارای پین کد سبب خطای عدم برقراری ارتباط با سرور در کارتخوان
توجه کنید اگر سیم کارتی که بر روی دستگاه قرار می دهید دارای پین کد باشد، شما با خطای عدم ارتباط با سرور رو به رو می شوید. دلیل این است که در این نوع دستگاه ها امکان ثبت پین کد وجود ندارد.
جهت رفع این مشکل دو راه حل پیش رو دارید:
1. از سیم کارت هایی استفاده کنید که پین کد بر روی آن ها تعریف نشده باشد. برای اطمینان از این موضوع، می توانید از مسئولان اپراتوری که سیم کارت را از آن ها خریداری کرده اید مشورت بگیرید.
2. ابتدا سیم کارت دارای پین را بر روی گوشی قرار دهید، در این مرحله در موبایل شما صفحه ای نمایش داده می شود که لازم است پین را وارد کنید. پس از وارد کردن، سیم کارت را از گوشی خارج کنید و آن را بر روی دستگاه قرار دهید.

خطای عدم برقراری ارتباط با سرور در کارتخوان

خطای عدم برقراری ارتباط با سرور در کارتخوان

فعال نبودن سرویس GPRS بر روی سیم کارت

یکی دیگر از عوامل خطای عدم برقراری ارتباط با سرور در کارتخوان، فعال نبودن سرویس GPRS در سیم کارتی است که بر روی دستگاه قرار دارد. بنابراین اگر پس از رفع مشکل پین کد هنوز هم با این خطا رو به رو هستید، راه حل دوم این است که به پیشخوان دولت یا نمایندگی های اپراتور مورد نظر خود مراجعه کنید و از آن ها بخواهید در صورتی که این سرویس برای شما فعال نیست، اقدام به فعال سازی آن کنند.

فعال نبودن سیم کارت

هنگامی که شما از نمایندگی  اپراتورهای مختلف سیم کارت خریداری می کنید به طور معمول سیم کارت به صورت آنی فعال می شود. اما راه حل برای اطمینان از فعال سازی، این است که سیم کارت را در گوشی قرار داده و یک تماس برقرار کنید و یا اینکه پیامکی ارسال کنید. در صورت موفق بودن این فرایند، سیم کارت شما فعال است و علت عدم ارتباط با سرور، فعال نبودن آن نیست و باید به سراغ دلایل بعدی بروید.

نداشتن شارژ پولی کافی یکی از رایج ترین علل خطای عدم برقراری ارتباط با سرور در کارتخوان

یکی دیگر از سبب های برقرار نشدن ارتباط، نداشتن شارژ پولی کافی است. برای کارکردن دستگاه پوز، لازم است که سیم کارت حداقل 5 تا 10 هزارتومان شارژ داشته باشد. این مقدار هزینه تقریبا برای بیش  از 5 ماه کافی است اما لازم است هر چند وقت یک بار باقی مانده شارژ پولی را چک کنید. برای چک کردن این مورد دو راه دارید:
1. از اپلیکیشن ها یا کدهای دستوری اپراتور مربوطه برای بررسی مقدار شارژ پولی باقی مانده استفاده کنید و در صورت نیاز آن را مجدد شارژ کنید.
2. سیم کارت را از روی دستگاه برداشته و آن را روی تلفن همراه قرار دهید. در صورت ارسال پیامک یا برقراری تماس، سیم کارت هنوز شارژ دارد.

اتمام یا نداشتن شارژ اینترنتی

اگر بعد از انجام مراحل بالا هنوز هم خطای عدم برقراری ارتباط با سرور در کارتخوان رفع نشده است، بررسی کنید که سیم کارت دارای بسته اینترنتی هست یا نه. در صورت نداشتن اینترنت، راه حل این است که از طریق کدهای دستوری و یا اپلیکیشن های اپراتور سیم کارت خود، اقدام به خرید بسته مناسب کنید و هر چند یک بار نسبت به تمدید شارژ اینترنتی اقدام کنید.

آنتن ندادن سیم کارت

تا اینجا به بررسی پنج عامل پرداختیم. اگر هنوز هم با این خطا دست و پنجه نرم می کنید، به احتمال خیلی زیاد مشکل از آنتن دهی ضعیف اپراتور سیم کارت، در محل زندگی شما است. دقت کنید که گاهی میزان آنتن دهی شرکت های مختلف در هر کوچه متفاوت است. بنابراین برای حل این مشکل بهتر است از همسایه های خود در این مورد پرس و جو کنید و بهترین شرکت خدمات ارتباطی را برای محل زندگی خود پیدا کنید.

توجه نکردن به نوع و اندازه سیم کارت

دقت کنید سیم کارتی که در دستگاه پوز استفاده می کنید باید حتما اعتباری باشد. زیرا در این صورت امکان خرید شارژ پولی برای آن وجود دارد. از سوی دیگر سیم کارت باید به صورت پانچ نشده باشد. در واقع نمی توان از سیم کارت های نانو و میکرو استفاده کرد. لازم است سیم کارت را به صورت صحیح بر روی کارتخوان قرار دهید تا با پیغام عدم ارتباط با سرور رو به رو نشوید.
نکته: هر 90 روز یک بار با برقراری یک تماس یا ارسال یک پیامک از طریق سیم کارت روی کارتخوان، از غیر فعال شدن سیم کارت خود جلوگیری کنید.

خرابی دستگاه

چنانچه هیچ کدام از دلایل عنوان شده مشکل شما را حل نکرد ممکن است ماژول سیم کارت دستگاه کارتخوان شما خراب باشد. در این مورد جهت تعمیر دستگاه کارتخوان خود میتوانید با مراکز تعمیر کارتخوان معتبر تماس بگیرید تا مشکل شما را حل کنند.

کلام پایانی

انتخاب اپراتور مناسب سیم کارت و فعال سازی سرویس های مورد نیاز دستگاه پوز روی آن از یک سو و حل سایر مشکلات کارتخوان ها از سوی دیگر یکی از چالش های صاحبان فروشگاه ها و بنگاه ها است. اما با توجه به اطلاعات داده شده، اگر با خطای عدم برقراری ارتباط با سرور در کارتخوان مواجه شدید اصلا نگران نباشید. چرا که با انجام مرحله به مرحله مطالب بالا این مشکل به راحتی برای شما حل می شود و کوچک ترین آسیبی به کسب و کار شما وارد نمی شود. در صورتی که با راهکارهای ارائه شده مشکل شما برقرار بود میتوانید با ما تماس بگیرید.