مقالات کارتخوان

در صورت شکستن اسلات سیم کارت کارتخوان چه باید کرد؟

شکستن اسلات سیم کارت کارتخوان

دستگاه کارتخوان یا دستگاه پوز که اکثر شما با طرز کار آن‌ هنگام خرید‌کردن در فروشگاه‌های مختلف آشنا هستید، یکی از کارآمدترین لوازم الکترونیکی در عصر دیجیتال محسوب می‌شود. دستگاه کارتخوان برای راه‌اندازی نیاز به خط اینترنت دارد. بنابراین می‌توان آن را به‌صورت مستقیم به خط تلفن ثابت وصل کرد یا از سیم‌کارت‌های تلفن همراه استفاده نمود. به‌همین دلیل داخل تمامی این دستگاه‌ها قطعه‌ای به‌نام اسلات وجود دارد که محل قرار‌گرفتن سیم‌کارت است که با جایگذاری آن داخل اسلات می‌توان از اینترنت تعریف شده روی خط موبایل استفاده کرده و دستگاه کارتخوان را فعال نمود. اسلات یکی از قطعات حساس کارت‌خوان است و احتمال شکستن اسلات سیم کارت کارتخوان و عدم سرویس دهی آن بسیار زیاد است.

سیم کارت چیست؟

سیم کارت یک تراشه الکترونیکی بسیار کوچک است که به اختصار با sim نشان داده می‌شود. همچنین می‌توان آن را یک هارد دیسک نامید که قابلیت جایگذاری در دستگاه‌های هوشمند الکترونیکی را دارد. برقراری تماس و انتقال داده‌های الکترونیکی از مشخصات اصلی sim محسوب می‌شود. سیم‌کارت اندازه‌های مختلفی دارد که متناسب با نوع طراحی محل قرارگیری در وسایل الکترونیکی مانند تلفن همراه، تبلت یا دستگاه کارتخوان می‌توان از انواع مختلف آن استفاده کرد.

کارت‌ هوشمند چیست؟

کارت هوشمند یا تراشه‌های کارتی نسل جدید، سیم‌کارت‌هایی محسوب می‌شوند که با نام sam شناخته می‌شوند. این سیم‌کارت‌ها، علاوه بر برخورداری از قابلیت‌های سیم‌کارت‌های قدیمی به‌جای کارت‌اعتباری، کارت پول، سامانه‌های امنیتی رایانه‌ای و سامانه‌های تشخیص هویت هم قابل استفاده هستند. در حقیقت sam کارتی است که روی آن مدارهای مجتمعی قرار دارد و به‌عنوان یک رایانه بسیار کوچک و ساده می‌توان آن را روی دستگاه کارتخوان نصب نمود.

این نوع سیم‌کارت‌ها قابلیت دسترسی به اطلاعات درونی حافظه را دارند. کارت‌های هوشمند تحولی شگفت‌انگیز در حوزه سامانه‌های کاربردی زندگی روزمره انسان به وجود آورده‌اند. امروزه از آن‌ها به‌دلیل قابلیت‌هایی که دارند در مراکز بزرگ امنیتی، تفریحی و مراکز بزرگ بهداشتی به‌جای سیم‌کارت‌های قدیمی استفاده می‌کنند. محل قرارگیری سیم‌کارت‌ sam در دستگاه کارتخوان، قسمت بالایی محل قرارگیری سیم‌کارت‌های معمولی است. این سیم‌کارت‌ها دارای کاربردها و ویژگی‌های مختلفی بوده که در ادامه به بیان آن می‌پردازیم.

  • امنیت و جابجایی بالا از ویژگی‌های بارز sam محسوب می‌شود.
  • این سیم‌کارت‌ها در صنعت سلامت الکترونیکی و در حوزه بهداشت، راهی برای تعامل و تراکنش بین واحدهای بهداشتی محسوب می‌شوند.
  • به‌دلیل حفظ اطلاعات مهمی مانند تراکنش‌های مشتریان در حوزه مشتری‌مداری می‌توانند خدمات بسیاری را ارائه دهند. لازم به ذکر است خدمات sam در صورت شکستن اسلات سیم کارت کارتخوان همچنان قابل دسترسی است.
  • از آن‌ها می‌توان برای پرداخت‌های الکترونیکی با استانداردهای رایج بین‌المللی استفاده کرد.
  • انجام تراکنش‌های مربوط‌ به سازمان حمل‌و‌نقل مانند پرداخت عوارضی جاده‌ها و بلیط‌های ترابری مترو از دیگر کاربردهای sam محسوب می‌شود.

تفاوت‌های sim و sam

سیم‌کارت‌های الکترونیکی بر خلاف سیم‌کارت‌های سنتی قابلیت پشتیبانی از تمامی اپراتورهای تلفن همراه را به‌صورت هم‌زمان دارند. همچنین سیم کارت‌های الکترونیکی قادر خواهند ‌بود اطلاعات هویتی مانند ثبت تراکنش‌های مالی یک فرد خاص را در زمان استفاده از دستگاه کارتخوان به‌صورت نامحدود ذخیره‌کنند. درحالی‌که سیم‌کارت‌های سنتی فاقد این توانایی هستند.

مشخصات سیم کارت داخل اسلات کارتخوان

سیم کارتی که در اسلات دستگاه کارتخوان قرار می‌گیرد باید دارای مشخصات زیر باشد.

  1. تمامی دستگاههای کارتخوان، اپراتورهای مختلف تلفن همراه را پشتیبانی می‌کنند و تنها ملاک انتخاب بین اپراتورهای مختلف میزان آنتن‌دهی آن‌ها در محدوده استفاده است.
  2. امروزه با توجه به اندازه‌های مختلف محل قرارگیری سیم‌کارت در دستگاه‌های الکترونیکی، سیم‌کارت‌ها در اندازه‌های مختلفی پانچ می‌شوند. برای استفاده در اسلات دستگاه کارتخوان، سیم‌کارت باید کامل بوده و فاقد هرگونه پانچی باشد.
  3. دستگاه‌های کارتخوان فقط سیم‌کارت‌های اعتباری را پشتیبانی می‌کنند که برای قراردادن داخل دستگاه باید حداقل ده هزار تومان شارژ داشته‌باشند.
  4. مالکیت سیم‌کارت هیچ تاثیری بر عملکرد کارتخوان ندارد.
  5. سیم‌کارت استفاده ‌شده باید فاقد هر نوع پین کد باشد.

بررسی عواملی غیر از شکستن اسلات سیم کارت کارتخوان

احتمال دارد هنگام استفاده از دستگاه کارتخوان خطای عدم وجود سیم‌کارت ظاهر شود، در این‌صورت باید موارد مختلفی که در ادامه بیان می‌کنیم را بررسی نمایید. این عوامل با فرض سالم بودن و عدم شکستن اسلات سیم کارت کارتخوان معتبر هستند.

  • خرابی سیم‌کارت یا عدم سرویس‌دهی آن یکی از دلایلی است که می‌تواند مشکلات عدم بازخوانی سیم‌کارت و فعال نشدن دستگاه کارتخوان را به‌دنبال داشته‌باشد. در این‌صورت با تعویض سیم‌کارت می‌توان این مشکل را به‌راحتی مرتفع نمود.
  • یکی دیگر از مهمترین دلایلی که عدم بازخوانی سیم‌کارت را در بر دارد، عدم تطابق نرم‌افزار دستگاه کارتخوان با سیم‌کارتی است که استفاده می‌شود. در این حالت با ارتقا دادن نرم‌افزار کارتخوان می‌توان این مشکل را حل کرد. مشکلاتی مانند قفل شبکه یا محدودیت‌های امنیتی نمونه‌ای از ایرادات نرم‌افزاری دستگاه کارتخوان هستند.
  • دستگاه‌های کارتخوان طوری طراحی گردیده‌اند که توانایی خواندن برخی از سیم‌کارت‌ها را نداشته و آن را در لیست سیاه خود قرار می‌دهند. در این‌صورت باید حتماً نوع سیم‌کارت را هماهنگ با برنامه‌ریزی دستگاه کارتخوان انتخاب نمود. همچنین باید دستگاه کارتخوان قابلیت پشتیبانی شبکه سیم‌کارت را داشته باشد.
  • برخی از سیم‌کارت‌ها قابلیت‌های اضافی مانند پشتیبانی از سرویس‌های اینترنتی، انتقال داده‌ها و غیره را دارند. در صورت استفاده از آن‌ها باید توجه نمایید حتماً از سمت دستگاه کارتخوان پشتیبانی شوند.
  • یکی از اصلی‌ترین دلایلی که این مشکل را به وجود می آورد، وجود یک قطعه خراب داخل دستگاه کارتخوان است که باید برای رفع مشکل، قطعه مذکور را تعویض یا تعمیر کرد.

شکستن اسلات سیم کارت کارتخوان

اگر با چک‌کردن تمام مواردی که در قسمت قبل عنوان شد باز هم مشکل عدم سرویس‌دهی دستگاه کارتخوان رفع نگردید، به احتمال زیاد مشکل از خرابی اسلات کارتخوان است. اسلات سیم‌کارت که محل قرارگیری آن داخل دستگاه کارتخوان است، طراحی بسیار ظریف و ساده‌ای دارد. این قطعه از فلز ساخته شده و داخل آن را پایه‌های چیپ‌ست تشکیل می‌دهند. سیم‌کارت به‌صورت کشویی داخل آن قرار می‌گیرد و با پایه‌های اسلات هماهنگ می‌شود. بنابراین درصورت جای‌گذاری نامناسب سیم‌کارت، احتمال شکستن اسلات سیم کارت کارتخوان و چیپست‌های درون آن وجود دارد که منجر‌به عدم خواندن سیم‌کارت در دستگاه کارتخوان می‌شود. این یکی از مشکلات رایج کسانی است که از دستگاه کارتخوان استفاده می‌کنند.

یکی دیگر از عوامل عدم خواندن سیم‌کارت توسط دستگاه کارتخوان، وجود مشکلات فیزیکی بین سیم‌کارت و محل قرارگیری آن یعنی اسلات کارتخوان است. کثیف‌بودن سوکت‌های اسلات کارت‌خوان و سیم‌کارت، مانع ارتباط صحیح بین آن‌ها و عدم خواندن سیم‌کارت می‌شود. این مورد یکی از مشکلات فیزیکی رایج محسوب می‌شود. همچنین وجود مانعی روی سوکت سیم‌کارت که ارتباط بین آن و اسلات را قطع می‌کند از دیگر علت‌های عدم بازخوانی سیم‌کارت است.

علائم خرابی اسلات سیم کارت کارتخوان

  • نمایش خطای “سیم کارت شناسائی نشد” یا “سیم کارت را وارد نمائید”
  • عدم امکان قرار دادن سیم کارت در اسلات
  • قطع شدن ارتباط سیم کارت با دستگاه کارتخوان

اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید، ممکن است اسلات سیم کارت کارتخوان شما خراب شده باشد. در این صورت، می توانید با استفاده از آموزش زیر، اسلات سیم کارت را تعویض کنید.

راه‌کار رفع مشکل خرابی اسلات سیم کارت کارتخوان

پس از اینکه متوجه شدید اسلات دستگاه کارتخوان خراب یا شکسته شد‌ه است باید اقدام به تعویض یا تعمیر کارتخوان نمایید. تا زمان رفع مشکل اسلات، درصورتی‌که دستگاه کارتخوان از شبکه وای‌فای پشتیبانی می‌کند، می‌توانید در محل وجود این شبکه‌، از خدمات کارتخوان استفاده کنید. همچنین اگر دستگاه در جایی ثابت قرار دارد می‌توانید آن را به خط تلفن ثابت متصل نمایید.

آموزش تعویض اسلات سیم کارت کارتخوان

مراحل کار:

  1. کارتخوان را خاموش کنید و از برق جدا کنید.

  2. چهار پیچ بالای کارتخوان را با پیچ گوشتی دو سو باز کنید.

  3. درب پشت کارتخوان را بردارید.

  4. اسلات سیم کارت را با پنس از روی برد کارتخوان جدا کنید.

  5. اسلات سیم کارت جدید را روی برد کارتخوان قرار دهید و با پنس آن را محکم کنید.

  6. درب پشت کارتخوان را دوباره نصب کنید.

  7. چهار پیچ بالای کارتخوان را با پیچ گوشتی دو سو ببندید.

  8. کارتخوان را روشن کنید و از عملکرد اسلات سیم کارت جدید اطمینان حاصل کنید.

نکات ایمنی:

  • قبل از شروع کار، کارتخوان را خاموش کنید و از برق جدا کنید.
  • در هنگام باز کردن کارتخوان، مراقب باشید که قطعات داخلی آن آسیب نبینند.
  • در هنگام نصب اسلات سیم کارت جدید، دقت کنید که به درستی روی برد کارتخوان قرار گرفته باشد.