کارتخوان, مقالات کارتخوان

ساختار کارت بانکی و چگونگی عملکرد آن

ساختار کارت بانکی

مقدمه­ای درباره ساختار کارت بانکی

امروزه به علت پیشرفت تکنولوژی، استفاده از کارت­های بانکی به مهم­ترین شیوه برای پرداخت تبدیل شده­است، به طوری که استفاده از پول کاغذی برای خرید و فروش، روند کاهشی زیادی داشته است. روشن ­است که به دلیل رونق کارت­های بانکی، فروشگاه­ها و مغازه­های کمی وجود دارند که دستگاه پوز نداشته باشند. شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده­باشد که ساختار کارت بانکی به چه شکل است و در واقع چگونه کار می­کند؟ در این مطلب قصد داریم به بررسی این موضوع به صورت جامع و کامل بپردازیم و امیدواریم بتوانیم سوالات شما را در این باره پاسخ دهیم.

انواع کارت بانکی بر اساس تکنولوژی ساخت

در این قسمت سعی می­کنیم کارت­های بانکی را بر اساس تکنیک ساخته شده مورد بررسی قرار دهیم و با یکدیگر مقایسه کنیم. کارت­های بانکی بر اساس تکنولوژی ساخت به دو دسته تقسیم می­شوند:

  • کارت تراشه (چیپ) دار
  • کارت با نوار مغناطیسی

کارت تراشه­دار

این نوع کارت­های بانکی دارای یک چیپ طراحی شده هستند که اطلاعات بر روی آن ذخیره می­شود. مهم­ترین تفاوت این کارت­ها با نوع مغناطیسی، این است که کارت­های تراشه­دار نیازی به وصل شدن به شبکه­های بانکی ندارند و تایید اطلاعات بر روی آن­ها به صورت مستقیم و بدون واسطه انجام می­شود که در نوع خود جالب است.

کارت با نوار مغناطیسی

اکثر کارت­هایی که امروزه از آن­ها برای خرید و فروش استفاده می­شود، از این نوع هستند و این کارت­ها در کشورهای زیادی مورد استفاده قرار می­گیرند. برخلاف کارت­های تراشه­دار، این کارت­ها دارای یک مگنت هستند که اطلاعات و موارد موردنیاز به شکل کدهای اختصاصی بر روی آن­ها ذخیره می­شوند. نکته مهم این است که کارت­های دارای نوار مغناطیسی، صرفا برای انجام کارهای بانکی و مالی نیستند و از آن­ها می­توان در راستای کارهای غیر مالی همچون درب هتل­ها نیز استفاده کرد.

بانک­های ایران از چه تکنولوژی در ساخت کارت­ها استفاده می­کنند؟

جالب است بدانید که امروزه بیشتر بانک­های ایران کارت­هایی با نوار مغناطیسی را به مشتریان خود ارائه می­کنند و می­توان از آن­ها برای پرداخت، انتقال وجه و… استفاده کرد. این کارت­ها از پلاستیک PVC تولید می­شوند و ساخت آن­ها با استفاده از ابزارها و وسایلی انجام می­شود. برای بررسی ساختار کارت بانکی باید بدانید که در مرحله اول با استفاده چاپگر رنگ و طرح بر روی کارت چاپ انجام می­شود. سپس نوار مغناطیسی بر روی آن تعبیه شده و در مرحله بعد لایه لمینت برای افزایش طول عمر بر روی آن قرار می­­­­گیرد. همچنین بدانید که اندازه همه کارت­های بانکی استاندارد است و باید برش بر اساس اندازه­های استاندارد انجام شود تا امکان استفاده از آن در هر جایی وجود داشته­باشد.

اجزای کارت­های بانکی و کاربرد هر جز

کارت­های بانکی اجزا و قسمت­های مختلفی دارند. دانستن دلیل وجود هر یک از این بخش­ها و کاربرد آن­ها جالب و ضروری است، چرا که ما روزانه بارها و بارها از این کارت­ها برای خرید و فروش و… استفاده می­کنیم.

حال به بررسی هر قسمت و کاربرد آن می­پردازیم.

کارت خام

همانطور که در بخش قبل گفته­شد، این کارت از جنس پلاستیک پلی وینیل کلراید استات است و در واقع بخش اصلی کارت بانکی را تشکیل می­دهد. اندازه این کارت­ها باید به صورت استاندارد ۵۴ در ۸۶ سانتی متر باشد تا در تمام دستگاه­های پوز بتوان از آن­ها استفاده کرد.

نوار مغناطیسی

این قسمت در واقع مرکز اطلاعات و مهم­ترین جز است. چرا که تمامی اطلاعات بر روی مگنت ذخیره می­شود و بدون وجود این قسمت و اطلاعات آن، این کارت ارزش خاصی ندارد و همچنین نمی­توان از آن برای کارهای بانکی استفاده کرد. نوار مغناطیسی از طریق پرس داغ ایجاد می­شود و قطر آن تقریبا نیم اینچ است.

اطلاعات چاپ شده بر روی کارت

  • شماره کارت: شماره کارت در واقع عددی ۱۶ رقمی است. اگر دقت کرده­باشید از طریق شش رقم اول یک کارت، بانک مربوط به آن مشخص می­شود. علاوه بر آن این ۱۶ رقم به صورت چهار قسمت چهارتایی بر روی کارت درج می­شوند.
  • کد اعتبار سنجی: برای بررسی ساختار کارت بانکی باید بدانید که نام دیگر کد اعتبار سنجی،cvv2 است. این کد سه یا چهار رقمی است و بر روی کارت درج می­شود. در واقع cvv2، مخفف  Card Verification Value‌ است و از این کد در خریدهای اینترنتی استفاده می­شود.
  • تاریخ انقضا: این عدد چهار رقمی، میزان اعتبار کارت را نشان می­دهد. پس از پایان تاریخ انقضا، فرد باید به بانک مراجعه کند و اقدام به تعویض آن کند.
  • شماره شبا: جالب است بدانید که شبا مخفف شماره حساب بانکی ایرانیان است و برای انتقال وجه بیش از سه میلیون از این شماره استفاده می­شود. شماره شبا بر روی برخی از کارت­های بانکی درج شده­است.

اگر با مشکل کارت نکشیدن دستگاه پوز مواجه شده­اید، برای حل این مشکل می­توانید به مقاله علت کارت نکشیدن کارتخوان، مراجعه کنید.

شیوه ذخیره­سازی اطلاعات روی نوار مغناطیسی کارت بانکی

یکی از مهم­ترین سوالاتی که ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کرده­باشد این است که اطلاعات کارت چگونه بر روی نوار مغناطیسی ذخیره­ می­شود. برای پرداختن به این موضوع، در ابتدا لازم است بدانید که در واقع نوار مغناطیسی از ذرات ریز آهن تشکیل شده­است و امکان ذخیره سازی حدود ۲۰۰ بایت اطلاعات بر روی آن وجود دارد. اطلاعات با یک فرم خاص و مناسب بر روی مگنت ثبت و نگه­داری می­شود. نکته جالب این است که از یک میدان کم انرژی برای ذخیره سازی اطلاعات انجام می­­شود. با کشیده­شدن کارت در دستگاه  پوز، اطلاعات خوانده شده و عملیات انجام می­شود. دقت کنید که ممکن است در اثر خراش یا کثیف شدن نوار مغناطیسی، خوانده شدن اطلاعات آن با مشکل مواجه شود. پس در گام اول مگنت را تمیز کنید و در صورتی که مشکل حل نشد، به بانک مراجعه کنید و اقدام به تعویض کارت کنید.

رمزنگاری و امنیت کارت­های بانکی

حال که تا حدودی با ساختار کارت بانکی آشنا شدید، وقت آن است که به رمزنگاری و امنیت این کارت­ها بپردازیم. درست است که تکنولوژی روش­های جدیدی را برای خرید و فروش ارائه می­کند، اما همزمان با این پیشرفت­ها، باید به افزایش امنیت این شیوه­ها نیز دقت کرد. چرا که همواره راهی برای کلاهبرداری، سرقت و خالی کردن حساب­ها توسط کلاهبرداران وجود دارد و اگر از اطلاعات شخصی کارت خود به درستی مراقبت نکنید ممکن است این اتفاق تلخ برای شما نیز رخ دهد.

تعیین رمز کارت بانکی

چند سالی است که به دلیل افزایش کلاهبرداری­های بانکی،­ دیگر استفاده از رمز دوم کارت منسوخ شده است و رمز پویا جایگزین آن شده­است که این کار علاوه بر امنیت بیشتر، موجب کاهش جرم­های این چنینی نیز شده است.

اما برای خریدهایی که با کارت بانکی انجام می­شود و یا برای استفاده از خدمات عابر بانک، لازم است که یک رمز چهار رقمی برای کارت خود تعیین کنید. برای تعیین و تنظیم این رمز چهار رقمی توجه به یک سری از نکات بسیار ضروری و مهم است. این نکات عبارتند از:

  • به هیچ عنوان از سال تولد خود به عنوان رمز استفاده نکنید.
  • سعی کنید این رمز را هر ۳ یا ۴ ماه یک بار تغییر دهید.
  • در هنگام خرید از فروشگاه­ها تا حد امکان خودتان رمز را وارد کنید.
  • در زمان استفاده از خودپردازها از سایر افراد بخواهید که فاصله خود را با شما رعایت کنند و توجه کنید که افراد متوجه رمز چهار رقمی شما نشوند.

نکات مهم درباره انجام کارهای بانکی با گوشی موبایل

امروزه که استفاده از اپلیکیشن­های بانکی جایگزین استفاده از خودپردازها شده­است، نحوه صحیح به کار بردن این اپ­ها برای رعایت امنیت مورد نیاز اهمیت زیادی پیدا می­کند. در راستای آشنایی با ساختار کارت بانکی، حال به نکاتی می­پردازیم که رعایت آن­ها موجب افزایش امنیت کارت بانکی می­شود.

  • از یک رمز خوب برای گوشی خود و اپلیکیشن­های بانکی استفاده کنید.
  • بهتر است برای امنیت بیشتر اپ­های مالی خود از رمزنگاری به شیوه اثر انگشت استفاده کنید.
  • اگر قصد انجام هر یک از کارهای بانکی را با اپ­های تلفن همراه داشتید، حتما از گوشی خود استفاده کنید و اطلاعات کارت خود را در گوشی یک فرد ناشناس وارد نکنید.
  • از نصب کردن اپ­ها از طریق منابع ناشناس خودداری کنید و اپلیکیشن­های مالی را از منابعی چون گوگل پلی دانلود و اقدام به نصب آن­ها کنید.

در صورتی که علاقه­مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این باره هستید، به شما پیشنهاد می­کنیم به مقاله سرقت با کارتخوان از طریق کپی کردن اطلاعات کارت بانکی مراجعه کنید و به مطالعه آن بپردازید.

تکنولوژی­های نو ارائه خدمات کارت

با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی، امروزه روش­های جدیدی برای ارائه خدمات بانکی به وجود آمده­است که استفاده از آن­ها باعث راحت­تر شدن انجام خدمات بانکی می­شود. اکنون به بررسی تعدادی از این تکنولوژی­های نو می­پردازیم.

فناوری بلاک چین در بانکداری

شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که بلاک چین چیست؟ این تکنولوژی در واقع دسترسی به یک مرکز و دفتر غیر متمرکز را به وجود می­آورد که امکان تقلب و دزدی در آن وجود ندارد. از سویی دیگر باعث افزایش رضایت مشتریان، بهبود امنیت و همچنین صرفه جویی در هزینه­­ها می­شود. استفاده از این روش در بانکداری بسیار کارآمد است و در سال­های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده­است، به طوری که از آن به عنوان تحولی در بانکداری نام برده می­شود.

بانک­های مجازی

پس از پرداختن به ساختار کارت بانکی اکنون لازم است بدانید که امروزه تاسیس بانک­ها در بستر وب و تجارت از طریق ارزهایی چون بیت کوین بسیار گسترش یافته­است. با تاسیس چنین بانک­هایی دیگر نیاز به مراجعه حضوری برای انجام هیچ یک از کارهای بانکی نیست. این نئوبانک­ها خدماتی چون مدیریت هزینه، تعیین رمز، پرداخت فوری و… را ارائه می­کنند. فقط کافی است از طریق سیستم خود اقدام به انجام هر یک از این کارها کنید.

اگر دوست دارید در این باره اطلاعات بیشتری کسب کنید، می­توانید به مقاله پرداخت بیومتریک مراجعه کنید.

سخن پایانی

همانطور که گفته­شد، ما برای انجام کارهای روزانه خود به روشی برای انتقال وجه نیازمند هستیم. امروزه که استفاده از کارت­های بانکی نسبت به سایر روش­ها از رونق بیشتری برخوردار است، دانستن اطلاعاتی چون انواع کارت­های بانکی و اجزای آن­ها، چگونگی حفظ امنیت، آشنایی با روش­های جدید بانکداری و… از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که امروزه تکنولوژی در همه حوزه­ها از جمله حوزه بانکداری با سرعت زیادی در حال حرکت و پیشروی است و در صورت کمبود آگاهی ما، ممکن است اتفاقات نامطلوبی برای هر یک از ما رخ دهد. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده­باشد.