مقالات کارتخوان

مشکلات چاپگر کارتخوان به همراه آموزش تعمیر و تعویض پرینتر کارتخوان

تعمیر پرینتر کارتخوان

چاپگر دستگاه‌های کارتخوان یکی از بخش‌های مهم و حساس این دستگاه است که وظیفه چاپ رسید تراکنش مالی را بر عهده دارد. اطلاع از نحوه عملکرد این بخش از دستگاه، رفع مشکلات ایجاد شده و سرویس به موقع آن، می‌تواند عمر طولانی‌تری را برای آن به همراه داشته باشد. در ادامه ضمن معرفی پرینتر دستگاه کارتخوان و تکنولوژی به کار رفته در آن، در مورد مشکلات چاپگر کارتخوان مواردی ارائه خواهد شد. همچنین آموزش نحوه تعویض و تعمیر پرینتر کارتخوان نیز را برای شما آماده کرده ایم.

چاپگر دستگاه کارتخوان چیست؟

بخش چاپگر دستگاه کارتخوان یک بخش مهم در انواع دستگاه کارتخوان است که در صورت خرابی می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را به دنبال داشته باشد. وظیفه این بخش چاپ عملیات بانکی روی رسید مشتری است. بنابراین در صورتی که چاپگر کارتخوان دچار مشکل شود، دریافت رسید از دستگاه نیز امکان‌پذیر نخواهد بود و عملیات خرید نیز مختل خواهد شد.

تکنولوژی پرینتر‌های کارتخوان‌ها

چاپگر‌های به کار رفته در دستگاه کارتخوان از نوع حرارتی بوده و عملکرد آن نسبت به دیگر چاپگر‌ها متفاوت است. در این نوع پرینتر تنها به کاغذ مخصوص نیاز بوده و احتیاجی به ریختن ماده‌ای مانند جوهر روی کاغذ نخواهد بود. تنها چیزی که در این نوع پرینتر مصرف می‌شود، همان کاغذ است.

در این نوع چاپگر نوعی هد حرارتی وجود دارد که گرما ایجاد می‌کند. ‌این هد باعث گرم شدن قسمت‌های خاص کاغذ در حین حرکت می‌شود. رنگ کاغذ در نقاطی که گرم می‌شود، مشخص خواهد شد. البته به دلیل وجود رنگ درون خود کاغذ، کیفیت چاپ دارای محدودیت است. به همین دلیل از این نوع روش چاپ تنها در امور ساده مانند چاپ رسید‌های بانکی استفاده می‌شود.

اجزای چاپگر کارتخوان در تعمیر چاپگر کارتخوان

چاپگر دستگاه کارتخوان بخش مهمی از این دستگاه را تشکیل می‌دهد. درون این قسمت قطعات مختلفی از جمله درب پرینتر، غلطک، کاغذ و خود پرینتر قرار گرفته که هر کدام از آن‌ها عملکرد جداگانه‌ای را برای چاپ گزارش توسط دستگاه کارتخوان بر عهده دارند. در ادامه به معرفی این اجزا و عملکرد آن‌ها می‌پردازیم.

1.درب پرینتر در دستگاه کارتخوان

یکی از این بخش‌ها، درب پرینتر است که با نگهداری رول کاغذ پرینتر در محفظه خود باعث می‌شود تا کاغذ در مقابل تیغه پرینتر به طور کامل ثابت بوده و عمل چاپ انجام شود. این بخش نقش مهمی در چاپ درست رسید و حل مشکلات چاپگر کارتخوان دارد و باید از باز و بسته شدن نرم درب مطمئن شد.

2.بخش غلطک پرینتر

غلطک پرینتر در بالای درب قرار گرفته و وظیفه دارد تا کاغذ را در برابر تیغه به حرکت درآورد. حرکت درست غلطک باعث می‌شود تا چاپگر بتواند به درستی عملیات چاپ را انجام دهد. در هر کارتخوانی غلطک مخصوص به خود به کار گرفته شده و نمی‌توان از غلطک‌های مختلف برای یک دستگاه استفاده کرد.

3.کاغذ حرارتی در پرینتر دستگاه

کاغذ قابل استفاده در دستگاه کارتخوان از نوع حرارتی بوده و حرارت باعث تغییر رنگ آن خواهد شد. رنگ چاپی روی کاغذ ممکن است مشکی، قرمز یا آبی باشد. این کاغذ‌ها از یک سمت حساس به حرارت بوده و به دلیل دریافت حرارت تغییر رنگ خواهند داد. بنابراین برای چاپ رسید در دستگاه کارتخوان باید از کاغذ مخصوص استفاده کرد.

پرینتر دستگاه و مشکلات چاپگر کارتخوان

قطعه مهم دیگر در چاپگر، خود پرینتر دستگاه است که از بخش‌هایی مانند بدنه، فلت برای اتصال، موتور، محفظه و چرخ دنده به همراه چشمی پرینتر، تیغه سرامیکی و فنرهای برقی نگهداری موتور تشکیل شده است. هر کدام از این قسمت‌ها در چاپ نقش مهمی داشته و عملکرد نامناسب آن‌ها می‌تواند باعث ایجاد مشکل در چاپ گزارش شود. بنابراین بررسی دوره‌ای این بخش‌ها برای عملکرد مناسب ضروری است.

انواع پرینتر کارتخوان

از انواع پرینتر‌های به کار رفته در دستگاه کارتخوان می‌توان به پکس اس ۹۰، پکس اس ۹۱۰، پکس دی ۲۱۰، نکس گو جی ۲ و جی ۳، نیولند و نیوپوز ۷۲۱۰ در انواع دو سیم و سه سیم اشاره کرد.

برخی از مشکلات چاپگر کارتخوان |  تعمیر پرینتر کارتخوان

در ادامه برخی از مشکلات چاپگر کارتخوان و نحوه حل مشکل آمده است.

·عدم چاپ برخی قسمت‌ها در رسید

در صورتی که برخی از قسمت‌ها در رسید بانکی چاپ نشود، در این حالت احتمالاً پیکسل سوختگی چاپگر اتفاق افتاده و برای حل آن باید چاپگر دستگاه به طور کامل تعویض شود.

·چاپ کمرنگ رسید از مشکلات چاپگر کارتخوان

در صورتی که رسید بانکی به صورت کمرنگ چاپ شود، مشکل از بخش‌هایی از قبیل تیغه سرامیکی درون چاپگر، فلت اتصال و یا فنر‌های قرارگرفته در قسمت تیغه سرامیکی بوده و در صورت شناسایی بخش معیوب باید آن را تعویض کرد.

·عدم خروج کاغذ چاپ شده به صورت عادی

در صورتیکه پس از پایان عملیات چاپ، کاغذ درون دستگاه گیر کرده و به صورت عادی از آن خارج نمی‌شود، احتمالاً آی سی استپر موتور چاپگر و یا گیربکس دچار مشکل شده و باید تعویض شود. بهتر است تعمیر بخش‌های مختلف موتور توسط متخصصان این دستگاه انجام شود تا از ایجاد هزینه‌های اضافی در آینده جلوگیری کرد.

·دستگاه وجود رول کاغذی را تشخیص ندهد

در صورتی که دستگاه کارتخوان نمی‌تواند رول کاغذی را تشخیص دهد، احتمالاً سنسور تشخیص کاغذ یا همان چشمی دستگاه دچار مشکل شده و باید تعویض شود. در برخی از دستگاه‌ها این سنسور درون بدنه چاپگر قرار گرفته و به همین دلیل نمی‌توان آن را به راحتی تعویض کرد. در این هنگام باید چاپگر به طور کامل تعویض گردد.

·سفید چاپ کردن رسید از مشکلات چاپگر کارتخوان

در صورتی که کاغذ رسید به صورت سفید از دستگاه خارج شود، علت آن قرار دادن کاغذ به صورت برعکس در محفظه آن است. کاغذ‌های حرارتی تنها از یک سمت به حرارت حساس هستند. از این رو تنها در صورت قرار‌گیری سمت درست کاغذ در تماس با تیغه پرینتر، عملیات چاپ به درستی انجام می‌شود.

·         کندی چاپ کردن رسید

از دیگر مشکلات چاپگر کارتخوان چاپ رسید به صورت کند است. در این حالت ممکن است غلطک دستگاه در بخش چاپگر با مشکل مواجه شده باشد. برای حل این مشکل باید قرارگیری غلطک در جهت درست، تمیز بودن غلطک و چرخ دنده و همچنین سالم بودن دندانه‌های چرخ دنده بررسی شوند.

·         عدم خوانایی رسید

اگر رسید به صورت ناخوانا چاپ شده و امکان خواندن آن به دلیل افتادن خط روی رسید وجود نداشته باشد، به علت معیوب بودن چرخ دنده‌ها در گیربکس پرینتر بوده و بهتر است تعویض شود.

آموزش تعویض پرینتر کارتخوان

در صورت عدم رفع مشکل چاپگر دستگاه کارتخوان خود با مطالعه این مطلب، احتمال زیادی وجود دارد که نیاز به تعویض پرینتر کارتخوان باشد. تعویض یا تعمیر چاپگر کارتخوان سیار باید توسط متخصصان انجام شود. تعویض پرینتر کار حساسی است و اگر خودتان اقدام به تعمیر آن کنید یا به دست افراد غیرمتخصص بسپارید، ممکن است بعد از مدتی دوباره با همان مشکلات مواجه شوید.

مشاورین ما به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته آماده پاسخگویی به شما هستند. برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص تعمیر دستگاه کارتخوان، با شماره‌های درج شده تماس بگیرید.

در این ویدئو آموزش تعویض پرینتر کارتخوان مدل pax s90 را آماده کرده ایم.